Bij het begrip 'callcenter personeel' wordt over het algemeen gedacht aan mensen die -meestal op zeer ongelegen momenten- bellen om u iets te verkopen waar u geen behoefte aan heeft. Hoewel de meeste mensen hier geen prettige associatie bij hebben, blijkt deze methode van telefonische verkoop overigens toch erg effectief te zijn. Maar callcenter personeel is vooral veel meer en veel veelzijdiger dan dat.
Inbound en outbound medewerkers
Allereerst wordt onderscheid gemaakt tussen een inbound en outbound medewerker. Een inbound medewerker beantwoordt binnenkomende gesprekken en de focus ligt grotendeels op het verlenen van service. Voor een outbound medewerker ligt de focus op sales. De medewerker verkoopt een dienst of product, of werft nieuwe leden. Ook het afnemen van enquêtes kan tot de werkzaamheden behoren.
Het verschil tussen callcenters en contact centers
Tegenwoordig wordt met de naam callcenter vaak zowel een callcenter als een contact center bedoeld. Het verschil tussen een callcenter en een contact center is dat een contact center niet alleen gebruik maakt van telefonie, maar ook van bijvoorbeeld chat, sms, e-mail en in sommige gevallen ook van sociale media. Personeel van een contact center zal dus ook vaardigheden voor deze andere media moeten hebben. De branches waarin een callcentermedewerker werkzaam is, zijn heel divers en zullen in de praktijk steeds wisselen. Dit maakt het werk erg divers en geeft een kijkje in de keuken van veel verschillende organisaties.
Callcenters en contactcenters zijn niet meer weg te denken uit het maatschappelijk en economisch verkeer en biedt momenteel werkgelegenheid voor zo'n 160.000 personen. De afgelopen 20 jaar tijd heeft de branche zich ontwikkeld tot een professionele bedrijfstak met een zeer grote toegevoegde waarde voor de maatschappij, het bedrijfsleven en de consument.
Profielen van een callcentermedewerker
Naast het verschil in inbound en outbound medewerkers, zijn er ook enorme verschillen in hoe en door wie callcenters worden ingezet, in grootte, niveau, functie en in complexiteit van te vervullen taken. De callcentermedewerker bestaat dus niet. Een callcenter biedt doorgaans een zeer dynamische werkomgeving. Voor sommigen een baan om nooit meer anders te willen, voor anderen een basis voor een verdere uitbouw van de carrière of de garantie van een basisinkomen naast andere activiteiten.
Kies voor een professioneel callcenter
Bij telefoonaanname.nl heerst een prettige werksfeer, hetgeen maakt dat er bij onze medewerkers nauwelijks tot geen verloop is. Dat komt de kwaliteit van de dienstverlening ten goede. Wilt u ook profiteren van onze kwalitatief zeer goede inbound medewerkers? Neem dan direct contact op met Edwin Smit door ons contactformulier in te vullen of door te bellen naar 010-258 1010. We bespreken graag wat wij voor u kunnen betekenen.