De ontwikkeling van de telefoon

Hoe de telefoon zich heeft ontwikkeld, is een proces dat al 150 jaar duurt en nog steeds niet stilstaat. Mensen hebben altijd de behoefte gehad om op lange afstand met elkaar te kunnen communiceren. In verschillende delen van de wereld zijn hiervoor diverse oplossingen gevonden: Indianen bedachten de rooksignalen, in Afrika werden trommels ingezet, in Europa communiceerden we via kerktorens en op zee werd gebruik gemaakt van vuurtorens.

Optisch telegraaf systeem

Aan het eind van de 18e eeuw bedacht Claud Chappe in Frankrijk een optisch telegraafsysteem. Door stangen in verschillende standen te zetten, konden berichten worden doorgeseind. Zo was het mogelijk om in 13 minuten een bericht over 220 kilometer te verzenden. Vergelijk dit maar eens met de tot dan toe enige manier van een koerier te paard, die daar minstens 24 uur over deed.

Elektrische telegraaf

Tussen 1835 en 1850 ontstond de elektrische telegraaf. Er zijn diverse uitvinders te noemen die met deze uitvinding bezig waren, maar de meest bekende is Samuel Morse - mede door de naar hem genoemde morsecode. De elektrische telegraaf werd in een korte tijd ontzettend populair. De mogelijkheid om mensen op grote afstand iets te kunnen melden, werd direct omarmd.

De eerste telefoon

Omdat hij zijn eigen telegraaf wilde verbeteren, vroeg Alexander Graham Bell op 14 februari 1876 zijn patent voor een telefoon aan. Deze ontving hij drie weken later. Dat was maar goed ook, want in de jaren die volgden, werden er meer dan 600 rechtszaken tegen Bell aangespannen door mensen die beweerden dat zij de echte uitvinders van de telefoon waren. Bell won alle zaken.

Edison

De telefoon van Bell werd verbeterd door Edison. Hierdoor was het succes niet meer te stoppen. Omdat het destijds grootste telegraafbedrijf het patent van Bell niet wilde kopen, richtte hij de Bell Telephone Company op. Dit zou later één van de grootste telefoniebedrijven worden.

Telefoons met draaischijven

Verdere innovaties op het gebied van telefonie zaten voornamelijk in de automatische telefooncentrales, zodat telefonistes niet langer iedereen handmatig hoefden door te verbinden. In 1892 werd het eerste patent voor de draaischijf uitgegeven. Draaischijven hebben tot 1970 dienst gedaan. Hierna volgden de druktoetsen zoals wij ze vandaag de dag kennen op vaste telefoons.

Start van telefonie in Nederland

Al in 1877 werden in Den Haag de eerste proeven gedaan met telefonie, maar het duurde nog drie jaar voordat de Nederlandse Bell Telephoon Maatschappij in Amsterdam haar deuren opende. Er waren toen 49 abonnees. In de jaren hierna bleven de verbeteringen en innovaties elkaar in rap tempo opvolgen. Het eerste interlokale gesprek werd in 1888 gevoerd. Het eerste internationale gesprek (naar België) volgde in 1895. Nog eens negen jaar later worden telefoonkabels ondergronds aangelegd, wat zorgde voor een enorme verbetering in bedrijfszekerheid.

De eerste bedrijfscentrale

In 1907 werd de volgende mijlpaal gehaald: Bij chocoladefabriek C.J. van Houten werd de eerste bedrijfstelefooncentrale geplaatst, waarna er nog velen volgden.

Nationalisering

De overheid nam in 1913 het besluit om alle telefoonlijnen te nationaliseren en zo werd de voorloper van de PTT opgericht. Doordat KPN in 1994 naar de beurs ging, was de overheid niet langer de eigenaar.

Mobiele telefoon

Vanaf 1980 ontstond er naast het bestaande netwerk een nieuwe manier van bellen; met de mobiele telefoon. In enkele jaren is er vervolgens een volledig dekkend netwerk in Nederland aangelegd. Op dit moment zijn er meer mobiele telefoons in gebruik dan dat er inwoners in Nederland zijn.

Digitalisering

De telefonie maakt in de jaren die volgen een volledige digitalisering door. Termen als ISDN, ADSL en bellen via de coax- of glasvezelkabel worden normale begrippen.

VoIP

Door de opkomst van (breedband)internet is het ook mogelijk om te bellen via dit medium. Deze methode van Voice over IP (VoIP) is de slag duidelijk aan het winnen, al is het moeilijk te zeggen waar we over 10 jaar met telefonie zullen zijn.

De telefooncentrale van telefoonaanname.nl

De ontwikkelingen hebben er tot op vandaag de dag voor gezorgd dat de telefoon onmisbaar is geworden voor elk succesvol bedrijf. Wanneer u niet in de gelegenheid bent om op elk moment de telefoon te kunnen beantwoorden, biedt onze telefoonservice uitkomst. Het is een logische ontwikkeling voor uw bedrijf, en hiermee toont u aan veel waarde te hechten aan de klantvriendelijkheid. Uw klanten worden altijd en op een correcte wijze te woord gestaan.

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met Edwin Smit, door ons contactformulier in te vullen of bel ons op 010-2581010. Wij vertellen u graag van welke recente technologieën we gebruik maken, want waar de telefoon zich ontwikkelt, ontwikkelen wij mee!